De vraag
Om een vlotte verbinding tussen de Westerscheldetunnel naar Gent te krijgen, is in 2014/2015 de Sluiskiltunnel gerealiseerd. De Sluiskiltunnel ligt ten zuiden van de Sluiskilbrug. Deze brug blijft nog in gebruik voor langzaam verkeer, treinverkeer en bestemmingsverkeer.
Aan Murre – de Visser Brandpreventie is de vraag gesteld de doorvoeren zowel brandwerend als waterdicht af te werken.
De aanpak
Murre – de Visser Brandpreventie is ervaren in het brandwerend afdichten van de diverse doorvoeringen. Het waterdicht afwerken van doorvoeringen was daarentegen een interessante nieuwe uitdaging. Bij een waterdichte variant wordt iedere sparing individueel beoordeeld en opgemeten. Er wordt een dubbele stalen plaat op maat gemaakt, met daar tussen een rubberen vulling, en een aantal staaldraden met aan beide zijden moeren. In het geheel worden op de locaties van de kabels, sparingen vooraf aangebracht. De afdichting wordt in de sparing geschoven, waarna de moeren worden aangedraaid en het rubber de ruimte rond de kabels opvult en een waterdichte afwerking wordt gecreëerd.
Het resultaat
Het resultaat is een mooie brandveilige en waterdichte tunnel, die positief ontvangen is. Mede door de goede uitvoering en fijne samenwerking bij de Sluiskiltunnel heeft Murre – de Visser Brandpreventie de A2-tunnel in Maastricht en de Spaarndammertunnel in Amsterdam ook in opdracht gekregen.